1. Gdy pacjent jest zagubiony z powodu zmiany warunków zewnętrznych,
celem opieki jest zapewnienie mu poczucia bezpieczeństwa. Pielęgniarka
podejmuje następujące działania: często udziela choremu krótkich i
rzeczowych informacji, upewnia się, czy informacje zostały prawidłowo
zrozumiane, przypomina, kim jest (przedstawia siebie i swoją funkcję),
przebywa w zasięgu wzroku pacjenta, zapewnia go o gotowości udzielenia
mu pomocy, dba o przyjazną atmosferę. Takie zachowanie pielęgniarki, a
także zadbanie o właściwe oświetlenie i oznakowanie pomieszczeń sprawia,
że pacjent ma mniejsze poczucie zagrożenia.
2. Gdy pacjent ma trudności w adaptacji do nowych warunków z powodu
zaburzeń orientacji w czasie i przestrzeni, celem opieki jest ułatwienie
mu adaptacji. Opiekująca się nim pielęgniarka przypomina mu, jaka jest
pora dnia, dzień tygodnia itd., dostarcza pomocy ułatwiających
zapamiętanie (np. kalendarz z wyraźnymi dniami tygodnia, duży zegar,
plansze z prostymi instrukcjami czynności z zakresu samoobsługi),
stosuje trening umysłowy (np. wspólne oglądanie zdjęć i komentowanie,
czytanie, liczenie, opowiadanie o wydarzeniach rodzinnych i
społecznych), zachęca do aktywności sprawiających przyjemność (słuchanie
ulubionej muzyki, śpiewanie piosenek z młodości), stara się dostarczyć
miłych wrażeń estetycznych (np. kierowanie uwagi pacjenta na znane mu
krajobrazy).
Dla pacjenta ważna jest przewidywalność, toteż pielęgniarka stara się
zachować stały rytm dnia, unikać zmian w otoczeniu, układać osobiste
przedmioty chorego, np. okulary, w tym samym miejscu, zapewnić
kontynuowanie praktyk religijnych, jeśli chory jest tym zainteresowany.
Żeby nie wywoływać dezorientacji, powinna usuwać z otoczenia nadmiar
rzeczy. Ważnym działaniem jest uniemożliwienie dostępu do leków, ostrych
narzędzi i niebezpiecznych przedmiotów. W tak zorganizowanym otoczeniu
pacjent łatwiej się adaptuje.
3. Pacjent nie rozumie komunikatów z powodu zapominania znaczenia
niektórych słów. Opieka ma na celu umożliwienie komunikacji.
Pielęgniarka wobec pacjenta używa prostych, krótkich zdań, jej polecenia
są jednoznaczne, mowa powolna i wyraźna; nie spieszy się, daje choremu
czas na zrozumienie, zadaje pytania zamknięte.
Ważną „techniką” jest komunikowanie się w linii wzroku, nawiązywanie
kontaktu wzrokowego i pozostawanie w zasięgu wzroku, posiłkowanie się
komunikacją niewerbalną: pokazanie przedmiotu, o który nam chodzi,
wspomaganie wypowiedzi gestami i mimiką. Podczas rozmowy pielęgniarka
stara się być komunikatywna, istotne informacje cierpliwie powtarza,
okazuje życzliwość, nie wydaje kilku poleceń jednocześnie. Usuwa źródła
bodźców zakłócających komunikację, np. wyłącza telewizor. Stosowanie
takich przemyślanych metod działania sprawia, że pacjent lepiej rozumie
komunikaty.
4. Pacjent ma trudności z wyrażaniem się z powodu zubożenia języka.
Celem opieki jest jak najpełniejsze zrozumienie pacjenta. Pielęgniarka
powinna zapoznać się z biografią pacjenta, aby się orientować, do czego
może nawiązywać przez niektóre swoje nieprecyzyjne wypowiedzi. W
rozmowie cierpliwe pozwala choremu na dokończenie wypowiedzi, nie
pospiesza, pyta ponownie, jeśli czegoś nie zrozumiała, upewnia się,
powtarzając sens, czy dobrze zrozumiała, unika podpowiadania słów, ponieważ powoduje to
u chorego zwiększenie poczucia nieudolności. Wykorzystuje różne okazje
do podtrzymania kontaktu werbalnego z chorym, zwraca też uwagę na
sygnały niewerbalne, jakie wysyła (język ciała). Tego typu zachowania i
sposoby powodują, że łatwiej jest zrozumieć nieprecyzyjne wypowiedzi
pacjenta.
6. Pacjent ma obniżony nastrój z powodu świadomości utraty dawnych
możliwości. Celem opieki jest wyrównanie jego nastroju. Pielęgniarka
obserwuje nastrój pacjenta, stara się zdobyć jego zaufanie, poznać
źródła dobrych i złych emocji, ogranicza sytuacje sprzyjające
powstawaniu negatywnych emocji, jednocześnie dba o stwarzanie sytuacji
sprzyjających odreagowywaniu negatywnych uczuć i emocji (np. zawsze
słucha aktywnie).
Wspólne z chorym dokonuje przeglądu jego osiągnięć, pomaga dostrzec
każdą pozytywną zmianę nastroju i podtrzymuje te zmiany. Zachęca do
ćwiczeń fizycznych; stosuje muzykoterapię. Stwarzając pacjentowi warunki
do wykorzystania jego możliwości, daje mu wsparcie i nadzieję. W
rezultacie tych działań pacjent ma wyrównany nastrój.
7. Pacjent ma obniżone poczucie własnej wartości z powodu utraty
swojej roli społecznej. Opieka ma na celu poprawę jego poczucia
wartości. Pielęgniarka zleca mu wykonanie prostych czynności
dostosowanych do jego możliwości, np. czynności porządkujące, czynności
dozorujące, np. przypilnowanie czegoś. Czasem choremu podobają się łatwe
ćwiczenia zręcznościowe, ruchowe, np. odbijanie balonika, które można
mu podsunąć, zachęcić do podjęcia czynności twórczych i odtwórczych.
Udowadniają one pacjentowi, że zachował sprawność w sporym zakresie;
wtedy trzeba okazać mu uznanie z powodu dobrze wykonanego zadania.
Pielęgniarka wykorzystuje okazję, aby poprosić pacjenta o dzielenie się
swoim doświadczeniem. Takie traktowanie sprawia, że pacjent ma poczucie
dowartościowania.
8. Pacjent ma poczucie niemożności decydowania o sobie z powodu
konieczności korzystania z pomocy. Celem opieki jest niwelowanie tego
poczucia. Pielęgniarka obserwuje i poznaje możliwości psychofizyczne
pacjenta, zachęca go do samodzielnego funkcjonowania z uwzględnieniem
jego możliwości, pozostawia mu możliwości wyboru, np. jakie ubranie chce
włożyć, co wolałby zjeść.
Akceptuje wybory pacjenta, stara się nie narzucać swojego zdania, a
jeśli decyzje pacjenta są nie do przyjęcia, nie stosuje metod
deprymujących, np. nie ośmiesza. Stwarza okazje do kontaktów
interpersonalnych i spotkań, zachęca do podejmowania aktywności
związanych z zainteresowaniami. Dzięki pewnemu zakresowi swobody pacjent
ma poczucie decydowania o sobie.
9. Pacjent ma trudności w ubieraniu się z powodu zaburzeń otępiennych.
Celem opieki jest zapewnienie pacjentowi ubrania odpowiedniego do pory
roku. Pielęgniarka pozostawia w szafie odzież stosowną dla danej pory
roku w takiej ilości, aby pacjent miał możliwość wyboru, akceptuje
wybrane ubranie, dając tym wyraz akceptacji zwyczajów i gustów.
Zachęca pacjenta do samodzielnego ubierania się w miarę jego
możliwości; jeśli mu asystuje, wykłada elementy odzieży według
kolejności ubierania się, nie podsuwa ubrań trudnych do założenia.
Pamięta o poszanowaniu intymności pacjenta. Wymienia brudną odzież na
czystą. Dzięki tym zabiegom pacjent jest ubrany stosownie do pory roku.
10. Pacjent ma trudności z rozpoznawaniem osób najbliższych spowodowane
zaburzeniami pamięci. Celem opieki jest ułatwienie kontaktu z rodziną.
Pielęgniarka udziela rodzinie wsparcia, tłumacząc istotę choroby.
Wyjaśnia zachowania pacjenta i zachęca rodzinę do częstych odwiedzin,
jednocześnie szczegółowo instruując o sposobach kontaktu z chorym,
metodach postępowania w różnych sytuacjach. W wyniku takiej edukacji
rodzina otrzymuje wsparcie, odwiedza pacjenta, podtrzymuje z nim
relacje, co pomaga zarówno choremu, jak i jego bliskim.
Cały materiał:
http://www.nursing.com.pl/Standard_Pacjent_z_demencj_starcz_474.html
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz