poniedziałek, 19 maja 2014

Propozycje ćwiczeń od terapeutek z "Millowego Miejsca"

Propozycje ćwiczeń od terapeutek z Domu Dziennego Pobytu Seniora "Millowe Miejsce" (www.millowemiejsce.pl)

Ćwiczenia ogólnej sprawności ruchowej:
  • ćwiczenia równowagi (chodzenie po wytyczonej linii)
  • chodzenie ze zmianą kierunku na sygnał
  • toczenie, rzucanie, chwytanie różnych przedmiotów
  • zagadki ruchowe tzw. kalambury ruchowe
  • zabawy zręcznościowe (bierki, kręgle, ping-pong)
  • otrzepywanie rąk z wody
Ćwiczenia sprawności manualnej:
- ćwiczenia rozmachowe:
  1. zamalowywanie farbami dużych płaszczyzn dużym pędzlem, ruchami poziomymi i pionowymi od lewej do prawej, z góry na dół
  2. pogrubianie konturów dużych form geometrycznych
  3. malowanie form kolistych, szlaczków z zachowaniem kierunku pisania, płynnymi ruchami
  4. pokrywanie kolorem całych powierzchni papieru
- ćwiczenia manualne:
  1. budowanie konstrukcji z klocków
  2. nawijanie wełny na kłębek
  3. nawlekanie koralików
  4. przewlekanie sznurka lub wstążeczki przez otwory w kartoniku
  5. lepienie z gliny, plasteliny od prostych form do coraz bardziej skomplikowanych
  6. wycinanie z papieru z zachowaniem stopniowania trudności
- ćwiczenia grafomotoryczne:
  1. ćwiczenia  prawidłowego chwytania narzędzia pisarskiego
  2. rysowanie według schematu ze zwróceniem uwagi na czytelność rysunku
  3. rysowanie linii w różnym kierunku, po określonym śladzie
  4. wodzenie po śladzie konturów obrazków
  5. pogrubianie konturów
  6. wypełnianie konturów obrazków, bez wychodzenia za linie
  7. wypełnianie konturów za pomocą stawiania równoległych kresek
  8. przerysowywanie konturów rysunku przez kalkę techniczną
  9. rysowanie kwadratów, trójkątów odręcznie, a także za pomocą linijki
  10. rysowanie stosunków przestrzennych
Ćwiczenia z zakresu percepcji słuchowej:
 - ćwiczenia koncentracji na bodźcach słuchowych i różnicowania dźwięków:
  • wysłuchiwanie i różnicowanie dźwięków dochodzących z najbliższego otoczenia i ich lokalizacja (szmery, szelesty, stuknięcia)
  • różnicowanie i rozpoznawanie głosów przyrody (zwierząt, ptaków, szum deszczu)
  • rozpoznawanie odgłosów wydawanych przez upadające lub uderzające o siebie przedmioty (gumka, klucz, klocek, szklanka, łyżeczka) oraz przesypywanych substancji (piasek, kasza, groch)
  • rozpoznawanie dźwięków  wytwarzanych przez instrumenty muzyczne i lokalizowanie tych dźwięków w przestrzeni (skąd pochodzą)
- ćwiczenia analizy i syntezy słuchowej, koordynacji słuchowo-wzrokowo-ruchowej:
  • odtwarzanie struktur rytmicznych - terapeuta wystukuje określony układ, chory powinien powtórzyć to samo; zamiast stukania można stosować klaskanie lub wygrywanie rytmu na instrumencie perkusyjnym itp.
  • odtwarzanie przestrzenne układów rytmicznych (chory słucha a następnie odtwarza dźwięk w formie rysunku, układu klocków itp.; chory układa taką samą liczbę klocków, z zachowaniem właściwych odstępów, w kierunku od lewej do prawej, np. oo oo. Może też rysować elementy geometryczne itp.)
  • odtwarzanie rytmiczne układów przestrzennych (terapeuta pokazuje układ przestrzenny na planszy np. z klocków, albo rysunek, a chory stara się wybić lub wyklaskać rytm
  • rozpoznawanie układów przestrzennych lub rytmicznych - zgadywanie, który spośród kilku układów na planszy został wystukany lub, który z wystukanych odpowiada z układowi na planszy (lub z klocków)
  • tworzenie wyrazów na podaną literę
  • sztafeta sylabowa (tworzenie wyrazów rozpoczynających się całą sylabą końcową poprzedniego wyrazu)
  • wyodrębnienie ostatnich głosek w nazwach obrazków
  • wykrywanie różnic i podobieństw w wyrazach (pierwsza i ostatnia głoska, liczba głosek, liczba sylab)
  • synteza słuchowa wyrazów z pierwszych głosek wydzielonych z nazw obrazków (np. kosz +  okno + teczka = kot)
- ćwiczenia pamięci słuchowej:
  • powtarzanie ciągów słownych
  • nauka na pamięć wierszyków, rymowanek i  piosenek
  • ćwiczenie pamięci sekwencyjnej
  • powtarzanie cyfr i zdań
  • dobieranie zdań ze względu na rytm
  • tworzenie rytmu do podanego wyrazu
  • nauka i prezentowanie wyliczanek
  • odtwarzanie struktur dźwiękowych
  • słuchanie opowiadań, a następnie odtwarzanie zdarzeń
  • ćwiczenie pisania ze słuchu
Ćwiczenie z zakresu percepcji wzrokowej:
- spostrzegawczość, analiza i synteza wzrokowa
  1. dobieranie par jednakowych obrazków
  2. dobieranie par jednakowych figur geometrycznych
  3. układanie obrazków z części (układanki płaskie lub klockowe)
  4. uzupełnianie niedokończonych rysunków i figur geometrycznych (dorysowywanie brakujących elementów)
  5. wyszukiwanie różnic między obrazkami
  6. wyszukiwanie i dobieranie par jednakowych liter - bez czytania, jedynie na podstawie identyfikacji wzrokowej (domina literowe, klocki i rozsypanki literowe)
  7. grupowanie obrazków ze względu na wskazaną cechę
  8. segregowanie kształtów według określonych zasad
  9. układanie figur geometrycznych z części
- orientacja przestrzenna, funkcje wzrokowo-przestrzenne
  1. układanie obrazków według instrukcji słownej (na górze, na dole, z prawej/lewej strony, przed, za)
  2. dyktanda graficzne
  3. układanie obrazków z części
  4. budowanie według wzoru kompozycji z klocków
- pamięć wzrokowa
  1. układanie obrazków w kolejności, w jakiej były pokazywane
  2. budowanie według zapamiętanego wzoru kompozycji z klocków
  3. memo obrazkowe
  4. rozpoznawanie nazw obrazków pokazywanych w krótkich ekspozycjach
Bibliografia: "Ćwiczenia korekcyjno-kompensacyjne w szkole", I. Czajkowska, K. Herda

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz