Propozycje ćwiczeń od terapeutek z Domu Dziennego Pobytu Seniora "Millowe Miejsce" (www.millowemiejsce.pl)
Ćwiczenia ogólnej sprawności ruchowej:
- ćwiczenia równowagi (chodzenie po wytyczonej linii)
- chodzenie ze zmianą kierunku na sygnał
- toczenie, rzucanie, chwytanie różnych przedmiotów
- zagadki ruchowe tzw. kalambury ruchowe
- zabawy zręcznościowe (bierki, kręgle, ping-pong)
- otrzepywanie rąk z wody
Ćwiczenia sprawności manualnej:
- ćwiczenia rozmachowe:
- zamalowywanie farbami dużych płaszczyzn dużym pędzlem, ruchami poziomymi i pionowymi od lewej do prawej, z góry na dół
- pogrubianie konturów dużych form geometrycznych
- malowanie form kolistych, szlaczków z zachowaniem kierunku pisania, płynnymi ruchami
- pokrywanie kolorem całych powierzchni papieru
- budowanie konstrukcji z klocków
- nawijanie wełny na kłębek
- nawlekanie koralików
- przewlekanie sznurka lub wstążeczki przez otwory w kartoniku
- lepienie z gliny, plasteliny od prostych form do coraz bardziej skomplikowanych
- wycinanie z papieru z zachowaniem stopniowania trudności
- ćwiczenia prawidłowego chwytania narzędzia pisarskiego
- rysowanie według schematu ze zwróceniem uwagi na czytelność rysunku
- rysowanie linii w różnym kierunku, po określonym śladzie
- wodzenie po śladzie konturów obrazków
- pogrubianie konturów
- wypełnianie konturów obrazków, bez wychodzenia za linie
- wypełnianie konturów za pomocą stawiania równoległych kresek
- przerysowywanie konturów rysunku przez kalkę techniczną
- rysowanie kwadratów, trójkątów odręcznie, a także za pomocą linijki
- rysowanie stosunków przestrzennych
Ćwiczenia z zakresu percepcji słuchowej:
- ćwiczenia koncentracji na bodźcach słuchowych i różnicowania dźwięków:- wysłuchiwanie i różnicowanie dźwięków dochodzących z najbliższego otoczenia i ich lokalizacja (szmery, szelesty, stuknięcia)
- różnicowanie i rozpoznawanie głosów przyrody (zwierząt, ptaków, szum deszczu)
- rozpoznawanie odgłosów wydawanych przez upadające lub uderzające o siebie przedmioty (gumka, klucz, klocek, szklanka, łyżeczka) oraz przesypywanych substancji (piasek, kasza, groch)
- rozpoznawanie dźwięków wytwarzanych przez instrumenty muzyczne i lokalizowanie tych dźwięków w przestrzeni (skąd pochodzą)
- odtwarzanie struktur rytmicznych - terapeuta wystukuje określony układ, chory powinien powtórzyć to samo; zamiast stukania można stosować klaskanie lub wygrywanie rytmu na instrumencie perkusyjnym itp.
- odtwarzanie przestrzenne układów rytmicznych (chory słucha a następnie odtwarza dźwięk w formie rysunku, układu klocków itp.; chory układa taką samą liczbę klocków, z zachowaniem właściwych odstępów, w kierunku od lewej do prawej, np. oo oo. Może też rysować elementy geometryczne itp.)
- odtwarzanie rytmiczne układów przestrzennych (terapeuta pokazuje układ przestrzenny na planszy np. z klocków, albo rysunek, a chory stara się wybić lub wyklaskać rytm
- rozpoznawanie układów przestrzennych lub rytmicznych - zgadywanie, który spośród kilku układów na planszy został wystukany lub, który z wystukanych odpowiada z układowi na planszy (lub z klocków)
- tworzenie wyrazów na podaną literę
- sztafeta sylabowa (tworzenie wyrazów rozpoczynających się całą sylabą końcową poprzedniego wyrazu)
- wyodrębnienie ostatnich głosek w nazwach obrazków
- wykrywanie różnic i podobieństw w wyrazach (pierwsza i ostatnia głoska, liczba głosek, liczba sylab)
- synteza słuchowa wyrazów z pierwszych głosek wydzielonych z nazw obrazków (np. kosz + okno + teczka = kot)
- powtarzanie ciągów słownych
- nauka na pamięć wierszyków, rymowanek i piosenek
- ćwiczenie pamięci sekwencyjnej
- powtarzanie cyfr i zdań
- dobieranie zdań ze względu na rytm
- tworzenie rytmu do podanego wyrazu
- nauka i prezentowanie wyliczanek
- odtwarzanie struktur dźwiękowych
- słuchanie opowiadań, a następnie odtwarzanie zdarzeń
- ćwiczenie pisania ze słuchu
Ćwiczenie z zakresu percepcji wzrokowej:
- spostrzegawczość, analiza i synteza wzrokowa- dobieranie par jednakowych obrazków
- dobieranie par jednakowych figur geometrycznych
- układanie obrazków z części (układanki płaskie lub klockowe)
- uzupełnianie niedokończonych rysunków i figur geometrycznych (dorysowywanie brakujących elementów)
- wyszukiwanie różnic między obrazkami
- wyszukiwanie i dobieranie par jednakowych liter - bez czytania, jedynie na podstawie identyfikacji wzrokowej (domina literowe, klocki i rozsypanki literowe)
- grupowanie obrazków ze względu na wskazaną cechę
- segregowanie kształtów według określonych zasad
- układanie figur geometrycznych z części
- układanie obrazków według instrukcji słownej (na górze, na dole, z prawej/lewej strony, przed, za)
- dyktanda graficzne
- układanie obrazków z części
- budowanie według wzoru kompozycji z klocków
- układanie obrazków w kolejności, w jakiej były pokazywane
- budowanie według zapamiętanego wzoru kompozycji z klocków
- memo obrazkowe
- rozpoznawanie nazw obrazków pokazywanych w krótkich ekspozycjach
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz