sobota, 5 października 2013

ćwiczenia funkcji poznawczych - propozycja na weekend

Inspirację czerpałem ze strony:
http://www.menis.pl/publikacje_p/show.php?praca=1147&strona=115

Ćwiczenia spostrzegania i myślenia
  1. Rozpoznawanie liter. Do tego ćwiczenia potrzebne są kartoniki z literami, które są nie do końca napisane i kartoniki z całymi literami. Chory otrzymuje kartonik z niekompletną literą i ma za zadanie odgadnąć, co to za litera. Jeśli nie potrafi, to należy pokazać mu literę napisaną w całości i porównać dwa kartoniki.
  2. Wyszukiwanie wyrazów z jednakową literą. Chory przyglądając się tekstowi ma wybrać tylko te wyrazy, w których występuje określona litera np. litera "j" z wierszyka pt. "Jajko"
Było raz sobie jajko mądrzejsze od kury.
Kura wyłazi ze skóry,
Prosi, błaga, namawia: "Bądź głupsze!"
Lecz co można poradzić, kiedy się ktoś uprze?
Kura martwi się bardzo i nad jajkiem gdacze,
A ono powiada, że jest kacze.
Kura powiada "Nie chodź na ulicę,
Bo zrobią z ciebie jajecznicę"
A jajko na to najbezczelniej:
"na ulicy nie ma patelni".
Kura mówi: "Ostrożnie! To gorąca woda!"
A jajko na to: "Zimna woda! Szkoda!"
Wskoczyło do ukropu z miną bardzo hardą
I ugotowało się na twardo.


Po przeczytaniu wiersza chorzy zakreślają w tekście literkę "j".

Ćwiczenie spostrzegania i kojarzenia

  1. Zagadki
  1. Zadaniem chorych jest wyszukanie nazw zwierząt w ciągach słownych np.
    Skończyłem zadanie
    Trzeba rano wstać
    Idziemy pieszo.
    Wiatr złamał parasol
  2. Zadaniem chorych jest odgadnięcie zagadki np.
    Stoi gdzieś przy płocie
    w zimowej kapocie.
    Boją się go ptaki.
    Czy wiesz kto to taki?

    Zrobię dołek, zrobię rów,
    tu usypię kopczyk znów.
    Chwyć mnie mocno, oprzyj nogę,
    cały ogród skopać mogę.

    Mamy ostre zęby,
    ale nie gryziemy.
    Zielska wyzbieramy,
    ścieżki uczeszemy.

Ćwiczenia pamięci, uwagi, spostrzegania

  1. Chorzyobserwują przez jedną minutę kilka przedmiotów ułożonych na stole. Następnie zasłaniamy przedmioty a chorzy je wyliczają (warto to ćwiczenie powtórzyć).
Ćwiczenia spostrzegania i logicznego myślenia - kojarzenia
  1. Wyszukiwanie imion. W napisanych wyrazach ukryte są imiona. Trzeba je odszukać i zapisać obok wyrazu
WALIZA - LIZA
SKAKANKA - ...................................
KAMELEON - ...................................
MALINA - .........................................
ADAMASZEK - ................................
KOMAREK - .....................................
KOALA - ...........................................
KOSZULA - ......................................
ROLA - ..............................................
WANNA - ......................................
KAMIZELKA - ..............................
MEWA - .........................................
CHOLEWKA - ...............................

Ćwiczenie spostrzegawczości, pamięci i logicznego myślenia

  1. Chorzy otrzymują rysunek do pokolorowania.
Następnie mają mu się dokładnie przyjrzeć i zapamiętać co jest na nim przedstawione. Potem odpowiadają na zadane pytania bez patrzenia na rysunek.
  1. Ile jest drzew na rysunku?
  2. Jakie zwierzęta chodzą po podwórku?
  3. Gdzie jest pies?
  4. Ile okien ma dom?
  5. Co wydobywa się z komina?
  6. Czy wieje wiatr i co o tym świadczy?
  7. Co zakrywa niebo?
  8. Gdzie jest słońce?
  9. Jaka to pora roku

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz