środa, 23 października 2013

Gdy chory przestaje mówić - propozycja ćwiczeń

"Metoda czytania globalnego polega na podpisywaniu choremu elementów rzeczywistości – zarówno tych „prawdziwych” (np. okulary, pilot, widelec), jak i obrazków przedstawiających np. osoby (zdjęcia bliskich, osób znanych), rzeczy (ubrania, jedzenie, meble, pojazdy, części ciała itp.), czynności (np. piję, jem, myję, idę, śpię, boli mnie itp.) czy cech (mały, duży, zły, dobry itp.). Dzięki podpisom chory ma mniejszą trudność w wypowiedzeniu danego słowa, a dodatkowo stwarza się możliwość wielokrotnego powtarzania, co w terapii jest bardzo ważne. Proszę zatem wykorzystywać podpisy (etykietki) i powtarzać wyrazy tak długo, aż chory nie zacznie ich nazywać samodzielnie. Gdy już uda się Państwu opanować podstawowy zasób słownictwa (np. rzeczowniki: nazwy produktów spożywczych, ubrań, przedmiotów domowych, członków rodziny, dni tygodnia, liczebniki do 10, ale także własne imię, nazwisko i adres – ważne!) proszę próbować powtarzać zdania (np. Jem bułkę/chleb/zupę/jabłko itd., Piję herbatę/kawę/sok/wodę itd., Myję ręce/nogi/włosy/twarz itd., Widzę córkę/syna/żonę/brata itd.). Przy czym zawsze proszę dbać o to, by – zwłaszcza na początku – chory miał karteczkę z podpisem do pomocy.
Kolejna istotna rzecz – niezwykle ważne są dodatkowe ćwiczenia aktywizujące mózg do pracy. Należy codziennie wykonywać wszelkiego rodzaju łamigłówki (np. takie, w których nie ma słów), ćwiczenia pamięci, liczenie itd. Pomocne dla osób dorosłych mogą być np. Ćwiczenia usprawniające pamięć i inne procesy myślowe, autorstwa lek. med. A. Ratajczak, M. Ratajczak i J. Kolendy (wydane w Szczecinie 2007, ale podobne opracowania dostępne są także w Internecie).
Porady udzielała Anna Siudak (Polskie Towarzystwo Logopedyczne). Tekst ze strony: www.sylaba.info


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz