sobota, 11 stycznia 2014

Trening pamięci krótkotrwałej

Ćwiczenie, zależnie od stopnia trudności, dla chorych i opiekunów. Materiał z: http://zajaczkowski.org/2012/01/27/efektywny-trening-pamieci-krotkotrwalej/

Aby przeprowadzić poniższe ćwiczenie będziesz potrzebować dość dużej ilości monet o różnych nominałach (np. 1gr, 2gr, 5gr, 10gr, itd.). Podziel monety, aby każdy nominał był osobno. Na początku wystarczą dwa różne nominały. Kolejne będziemy dodawać wraz ze wzrostem zaawansowania. Weź teraz garść jednogroszówek oraz garść dziesięciogroszówek (różne kolory nieco ułatwią zadanie) i rozsyp je przed sobą na stole. W tym momencie nie powinieneś znać dokładnej liczby monet przed sobą. Twoim zadaniem jest bowiem podnosząc i odkładając na bok monetę po monecie policzenie ile monet danego nominału znajduje się na stole (Uwaga! Nie należy dodawać wartości! Chodzi o ilość sztuk!).
Większość ludzi powyższe zadanie wykona następująco – policzy najpierw monety należące do jednego nominału (powiedzmy, dziesięciogroszówki), a następnie do drugiego (w tym przypadku byłyby to jednogroszówki). Zadanie jest łatwe, ponieważ w minimalny sposób obciąża pamięć krótkotrwałą. W danym momencie, w głowie funkcjonuje tylko jeden „licznik”, dotyczący danego typu monet.
Teraz jednak spróbuj wykonać to ćwiczenie nieco inaczej, tak aby zmusić swój umysł do zdecydowanie cięższej pracy. Zamiast wybierać i zliczać monety określonego rodzaju, podnoś je losowo, zliczając ilość jednogroszówek i dziesięciogroszówek „jednocześnie”. To znaczy, że teraz musisz kontrolować w swojej pamięci krótkotrwałej dwa niezależne liczniki i w zależności od typu podniesionej monety, zwiększać jeden albo drugi. Szybko przekonasz się, że nie jest to takie proste.
Kiedy skończysz, sprawdź czy Twoje obliczenia są poprawne. Zanotuj swój wynik, prawidłowy wynik oraz czas jaki zajęło Ci wykonanie ćwiczenia. Te informacje będą Ci potrzebne, aby w przyszłości ocenić swoje postępy.
Tego typu „wielozadaniowość” ma wartość treningową, ponieważ na końcu ćwiczenia uzyskujesz dwie niezależne informacje (ilość monet danego rodzaju), których poprawność możesz łatwo sprawdzić. Przy przykładowym słuchaniu muzyki i czytaniu książki, nie będziesz w stanie w 100% odtworzyć ani treści książki, ani tekstu piosenki. Umysł jest rozproszony, a spora część informacji jest tracona. W ćwiczeniu z monetami, kontrola rezultatu jest bardzo prosta. Szybko przekonasz się, czy i jak duże robisz postępy.
Powyższe ćwiczenie jest także świetnym treningiem koncentracji. Podczas jego wykonywania niezbędne jest absolutne skupienie – bardzo łatwo wpada się w trans. Utrata koncentracji zwykle owocuje pomyłką w obliczeniach i zmusza do rozpoczęcia zaczęcia od nowa.
Kiedy nabierzesz trochę wprawy w operowaniu na dwóch licznikach jednocześnie, spróbuj z trzema, a może i z czterema. Jeśli zwiększanie ilości liczników nie wystarczy, wprowadź ograniczenie czasowe. Powodzenia!
Źródła:
  1. Richard Restak, M.D., Think Smart: A Neuroscientist’s Prescription for Improving Your Brain’s Performance
  2. Miller, G. A. (1956). „The magical number seven, plus or minus two: Some limits on our capacity for processing information”. Psychological Review 63 (2): 81–97. doi:10.1037/h0043158

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz