Przykłady ćwiczeń kinezjologii edukacyjnej:
WYMIAR LATERALNOŚCI - ćwiczenia na przekraczanie środkowej
linii ciała.
Ćwiczenie przypominające marsz w miejscu
Podnieś do góry prawe kolano i dotknij do niego lewą ręką
(najlepiej łokciem), następnie do podniesionego lewego kolana dotknij prawą ręką.
Wykonuj takie ruchy naprzemienne (jedna z podstawowych
zasad), które usprawniają pisanie, słuchanie, czytanie i rozumienie,
koordynację ruchową lewej i prawej strony ciała, wzmacniają oddech, powodują
wzrost energii, poprawiają wzrok i słuch.
Inne podobne ćwiczenia naprzemienne (zwane też krzyżowymi)
w miejscu:
Podskoki raz na jednej nodze raz na drugiej, klepnięcie
prawą ręką uniesionej z tyłu lewej stopy itp.
"Leniwe ósemki" - ćwiczenie wykonuj rysując
lub wodząc oczami za przedmiotem po kształcie położonej ósemki (znaku
nieskończoności). Ruch zaczynaj zawsze od środka w lewo do góry - lewą ręką,
następnie prawą ręką i kończ obydwoma rękoma połączonymi razem.
Zastosowanie - koordynacja wzroku, obwodowe
widzenie, aktywizacja mózgu dla przekraczania środkowej wizualnej linii,
integracja półkul mózgowych, mechanizm czytania (ruch oczu z lewej do
prawej), rozpoznawanie znaków przy pisaniu, czytanie ze zrozumieniem.
Alfabetyczne ósemki - (modyfikacja leniwej
ósemki), najpierw narysuj kilka leniwych ósemek a potem wpisz w kształt leżącej
ósemki małe litery alfabetu, zachowując kierunek w lewo do góry.
Zastosowanie - zasady pisowni, twórcze
pisanie, koordynacja ,,ręka - oko", rozpoznawanie i kodowanie symboli,
zdolności manualne, precyzja ruchów, ortografia.
Słoń - wykonujemy te same ruchy co przy
"leniwych ósemkach" , tak jakby robił to słoń. Kładziemy lewe
ucho na lewym ramieniu i patrzymy wzdłuż wyciągniętego ramienia-trąby słonia
(grzbietem dłoni do góry), nogi w kolanach lekko ugięte, mały rozkrok. Rysuj
ręką w powietrzu obszerne leniwe ósemki (ucho przyklejone do ramienia). Całe
ciało prostuj.
Zastosowanie - przekroczenie środkowej
audytywnej linii ciała, stymulacja mowy wewnętrznej, twórcze myślenie, słuchanie
własnego głosu, rozwój pamięci długoterminowej, zintegrowane widzenie, słyszenie
i ruch; mowa, pismo, zapamiętywanie. Ćwiczenie
to rozluźnia mięśnie szyi i oczu.
Rysowanie oburącz - na płaszczyźnie
przeznaczonej do rysowania narysuj oś symetrii na wprost nosa, rysuj obydwoma rękoma
jednocześnie tak, by rysunek z jednej strony był zwierciadlanym odbiciem
drugiej strony. Można rysować w powietrzu na planszy wyimaginowanej.
Zastosowanie - koordynacja, ,,ręka-oko",
przekraczanie środkowej kinestetycznej linii ciała, uświadomienie przestrzeni
wokół siebie oraz wzrokowe rozróżnianie, śledzenie oczami za ruchem ręki w
różnych kierunkach, pisanie, umiejętności matematyczne.
Rowerek - ruchy naprzemienne na leżąco
- wykonaj to ćwiczenie na miękkiej powierzchni. Podnieś ręce i głowę do góry,
obejmij głowę dłońmi i podtrzymuj ją. Prawym łokciem dotykaj lewego
kolana, potem lewym łokciem prawego kolana, itd. Oddychaj rytmicznie.
Zastosowanie - integracja lewej i prawej
strony ciała, czytanie, umiejętność słuchania, pismo, zasady pisowni,
matematyka.
Krążenie szyją -unosimy barki do góry, pochylamy głowę do przodu i łagodnie kołyszemy z boku na bok. Odchylamy głowę do tyłu i ćwiczymy krążenie tak jak poprzednio. Powtarzamy to ćwiczenie przy barkach opuszczonych.
Zastosowanie - Usuwa napięcie, rozluźnia, poprawia przepływ
krwi do mózgu.
WYMIAR KONCENTRACJI - ćwiczenia rozciągające
Sowa - jedną ręką chwyć mocno mięśnie barku, głowę
powoli odwracaj w lewo a potem w prawo, podbródek trzymaj prosto. Głową sięgaj
maksymalnie w prawo i w lewo, aby rozluźnić mięśnie szyjne. Zrób wdech, gdy
głowa jest w skrajnym położeniu tu gdzie ręka trzyma ramię, wydech w czasie
obrotu głowy. Powtórz trzymając drugą ręką drugie ramię.
Zastosowanie - przekraczanie środkowej
linii audialnej, słuchanie własnego głosu, doskonalenie dialogu wewnętrznego,
rozwój luźnego ruchu oczu, słuchanie ze zrozumieniem, mowa i ustny komunikat,
matematyczne wyliczenia, pamięć, praca z komputerem.
Zginanie stopy - usiądź, zegnij nogę
w kolanie i połóż ją na udzie drugiej nogi, tak by zewnętrzna kostka dotykała
uda. Końcami palców chwyć podstawę i miejsce mocowania mięśnia podudzia,
następnie zginaj i prostuj stopę.
Zastosowanie - integracja tylnych i
przednich części mózgu, rozwój wyraźnej mowy i językowych umiejętności,
zrozumienie w czasie czytania i słuchania, zdolność twórczego pisania,
zdolność podążania za logiką zadania i dokończenia go.
Aktywna ręka - podnieś rękę do góry,
chwyć ją drugą ręką. Podniesiona ręka stawia opór ręce trzymającej na
wydechu w czterech kierunkach: w stronę głowy, do przodu, do tyłu, od ucha.
Powtórz wszystko zmieniając ręce.
Zastosowanie - rozwój wyraźnej mowy i zdolności językowych, rozluźnianie
przepony, koordynacja ,,ręka-oko", kaligrafia, zasady pisowni, twórcze
pisanie.
Pompowanie piętą - stań prosto, odstaw jedną
nogę do tyłu stawiając ją na palcach. Na wydechu zegnij w kolanie nogę stojącą
z przodu a piętę tylnej nogi staraj się postawić na podłodze. Na wdechu
podnoś się, prostując przednią nogę i podnosząc piętę tylnej nogi. Tylna
noga powinna być wyprostowana. Zmień nogi.
Zastosowanie - integracja tylnych i
przednich części mózgu, rozwój wyraźnej mowy i językowych umiejętności,
słuchanie ze zrozumieniem, czytanie ze zrozumieniem, zdolności twórczego
pisania, zdolności do zakańczania rozpoczętego procesu.
Luźne skłony (sięganie po piłkę)
- usiądź, skrzyżuj nogi w kostkach, zrób luźny skłon tułowia do przodu
wyciągając ręce przed siebie (jakby oddając ciało działaniu przyciągania
ziemskiego).
Zastosowanie - odczuwanie uziemienia i
stabilności, wzrokowej integracji, czytanie ze zrozumieniem, liczenie w pamięci,
abstrakcyjne myślenie.
Wypady - rozstaw nogi szerzej od pleców,
przekręć nogi tak by stopy były ustawione do siebie pod kątem prostym,
Zegnij jedną nogę w kolanie i przenieś nogi, drugą nogę trzymaj prosto. Tułów
trzymaj prosto. Zrób wypad na zgiętą nogę i odwróć głowę w stronę zgiętej
nogi.
Zastosowanie - przekraczanie i praca w środkowej
strefie ciała, rozwój percepcji przestrzennej, relaksacji całego ciała,
zrozumienia, aktualizacji pamięci krótkoterminowej.
Wahadło - opuść podbródek
maksymalnie w dół, poruszaj głową powoli od jednego ramienia do drugiego,
oddychaj swobodnie.
Zastosowanie - obuoczne patrzenie, umiejętności
pisania, czytania, stabilności, uziemienia, rozluźnienia centralnego układu
nerwowego; głośne czytanie, ciche czytanie, mowa, język.
Oddychanie przeponowe Zrób
wdech nosem. Najpierw oczyść płuca, robiąc krótkie wydechy przez zaciśnięte
wargi (wyobraź sobie że chcesz utrzymać piórko w powietrzu). Po tym wydech
możesz robić nawet nosem. Połóż ręce na brzuchu, na wdechu ręce podnoszą
się a na wydechu opuszczają się. Zrób wdech i licz do trzech, zatrzymaj
oddech na trzy sekundy, wydychaj licząc do trzech, znowu zatrzymaj oddech na
trzy sekundy. Powtórz całość jeszcze raz.
Zastosowanie - rozluźnienie centralnego układu
nerwowego, ustalenie rytmu ruchów kości czaszki; czytanie, głośne czytanie,
mowa.
Kołyska - usiądź na podłodze, ręce
lekko ugięte oprzyj z tyłu utrzymując tułów podniesiony. Nogi zegnij w
kolanach i podnieś stopy do góry. Usuń napięcie w jednym biodrze potem w
drugim, robiąc nieduże ruchy nogami.
Zastosowanie - rozwój zdolności do pracy w
środkowym polu ciała, umiejętności wzrokowego śledzenia za ruchami w
kierunku od lewej do prawej strony, nawyki skupiania uwagi i zrozumienia.
Kobra - usiądź, oprzyj dłonie na stole, trzymaj plecy
rozluźnione, zacznij oddychać tak jakby od podstawy kręgosłupa. Skup się na
oddechu tak jakby był źródłem twej siły (a nie pracą mięśni).
Zastosowanie - przekraczanie środkowej
linii ciała, , rozluźnienie centralnego układu nerwowego, obuoczne widzenie,
zgodna praca obojga oczu, słuchanie ze zrozumieniem, umiejętności mowy,
kontrola motoryki precyzyjnej.
WYMIAR STABILNOŚCI - ćwiczenia energetyzujące
Woda - stresy psychologiczne i wywołane przez
otoczenie zmniejszają poziom wody w ciele, prowadzą do odwodnienia w komórkach.
Woda jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania układu limbicznego. Należy
pić 25 ml. wody na każdy kilogram masy ciała, szczególnie podczas
stresu. Woda aktywizuje mózg dla elektrycznych i chemicznych
reakcji między mózgiem a układem nerwowym; wszystkie umiejętności szkolne
poprawiają się.
Punkty uziemienia - końcami palców jednej
ręki dotknij brody pod dolną wargą, a palce drugiej ręki połóż na górnej
części kości łonowej. Patrz w dół (na podłogę).
Zastosowanie - praca w polu środkowym,
stabilność, uziemienie (wodzenie oczami w dole dla rozwoju umiejętności
widzenia z bliska), umiejętności organizacyjne (ruch oczu w pionie i
poziomie), umiejętność nie gubienia wierszy i kolumn w czasie czytania,
pisanie i prace matematyczne.
Punkty na myślenie - jedną ręką masuj miękkie
miejsca pod obojczykami z lewej i prawej strony klatki piersiowej, a drugą połóż
na pępku.
Zastosowanie - przekazanie informacji od
prawej półkuli do lewej połowy ciała i odwrotnie, stymulacja aorty, zwiększenie
potoku elektromagnetycznej energii, likwiduje odwracanie liter i cyfr, prawidłowo
układa ciało podczas czytania.
Punkty równowagi - jedną rękę połóż na wgłębieniu
u podstawy czaszki za uszami a drugą na pępku. Zmień położenie rąk.
Zastosowanie - pobudzenie i koncentracja świadomości,
podejmowanie decyzji, rozluźnienie napięcia przy ruchu szczęk i kości
czaszki, rozumienie podtekstu napisanego ,,między wierszami", punktu
widzenia autora tekstu, krytyczna ocena i podejmowanie decyzji, umiejętność
rozróżniania przy pisaniu i matematyce.
Punkty przestrzeni (podobne do
Punktów uziemienia) - końcami palców jednej ręki dotknij miejsca między
górną wargą a nosem, drugą rękę połóż tuż powyżej kości łonowej.
Wzrok skieruj do góry. Zamień ręce.
Zastosowanie - zdolności pracy w polu środkowym,
rozluźnienie centralnego układu nerwowego, percepcja głębokości wyobrażenia,
zdolności widzieć blisko i daleko, umiejętności organizacyjne, skupienie na
zadaniu.
Pozycja Dennisona - I -usiądź, skrzyżuj nogi w
kostkach, wyciągnij ręce przed siebie i przekręć dłonie grzbietami do
siebie tak, by kciuki były skierowane w dół. Teraz przełóż jedna rękę
przed drugą tak by dłonie dotykały się wewnętrznymi stronami (kciuki nadal
są skierowane w dół), skrzyżuj palce dłoni, zegnij ręce w łokciach i
oprzyj skrzyżowane ręce na piersi. Zamknij oczy, język połóż na
podniebieniu. Oddychaj swobodnie. Podczas wdechu język przyciskaj do
podniebienia a w czasie wydechu rozluźniaj go.
II - nogi w lekkim rozkroku oparte o podłogę, końce
palców obu dłoni dotykają się. Oczy język i oddech jak w części I.
Zastosowanie - emocjonalna stabilność,
,,uziemienie", zwiększenie uwagi, swobodny ruch kości czaszki, wyraźne słyszenie,
mowa, pisanie prac kontrolnych.
Pozycja Cooka. Ćwiczenie składa się
z 2 części. Najpierw zakładamy lewą nogę na prawą tak, by oprzeć kostkę
na kolanie. Następnie prawą ręką obejmujemy lewą nogę pod palcami.
Siedzimy przez minutę głęboko oddychając z zamkniętymi oczami. W 2 części
siadamy zwyczajnie, składamy dłonie tak, by dotykały się czubkami palców i
przez następną minutę głęboko oddychamy.
Zastosowanie - ćwiczenie pobudza korę mózgowa,
poprawia koncentrację, łagodzi stresy.
Punkty pozytywne - dotknij lekko końcami palców
punktów, które znajdują się na czole, bezpośrednio nad oczami, równo po środku
między linią włosów a brwiami.
Zastosowanie - wzmocnienie czołowych części mózgu, osłabienie reakcji
odruchów wymuszonego działania, pozytywny wpływ na procesy nauki pisania,
matematyki , pamięci długoterminowej.
Kapturek myśliciela - dużymi palcami i
kciukiem chwyć małżowinę uszną i masuj ją (odciągając do tyłu i ściskając).
Masaż zaczynaj od góry i przesuwaj się w dół do płatka ucha.
Zastosowanie - przekraczanie środkowej
audytywnej Unii (mającej związek z uwagą słuchową, rozpoznawaniem, rozróżnianiem,
percepcją, pamięcią), słuchanie własnego głosu w czasie mówienia, dobrej
pracy pamięci krótkoterminowej, doskonalenie dialogu wewnętrznego, zgodnego słuchania
obydwoma uszami, słuchanie ze zrozumieniem, wystąpienia publiczne, śpiew, gra
na instrumencie.
Energetyczne ziewanie - dotknij końcami palców
miejsca na zębach tuż przed miejscem gdzie łączy się dolna szczęka z górną,
masuj te miejsce, lekko otwórz usta, wyobraź sobie, że ziewasz.
Zastosowanie - percepcja sensoryczna,
motoryczne funkcje oczu i mięśni, odpowiadających za dźwięk i żucie,
procesy utleniania w organizmie, uwaga i percepcja wzrokowa, komunikacja, umiejętność
wybierania potrzebnej informacji, głośne czytanie, twórcze pisanie, wystąpienia
publiczne.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz